Varpaisjärven Laitisia sekä

Hernejärven Varpasen Laitisia ja Rytkösiä

sukujuhlassa 08.07.2006

Yllätys oli suuri, kun toistasataa sukuun kuuluvaa saapui Varpaisjärven Koskenniemeen juhlimaan yhteistä kesäpäivää. Kokoonnuimme entisillä Laitissuvun mailla, Koskenniemellä, mikä tila kuului 1800-luvulla valtiopäivämies Lauri Laitiselle.

Innostuin muutamia vuosia sitten suvuntutkimisesta, kun sain isotädiltäni kopioidut suuret lehtiset täynnä merkintöjä esi-isistä ja -äideistä. Siitä näin, mitä vanhempamme olivat jo kertoilleetkin, että isän ja äidin Laitis-sukujuuret juontavat yksiin todellakin niin kuin „seehtemes kirnunhuuhevesj". Tämän oli näet isäni mummo lausunut aikoinaan, kun Väinö Rytkönen nuorena miehenä Martta Laitisen perään ihastuneena katseli.

Iloinen puheensorina Koskenniemen Paavo Ruotsalaisen tuvan pihassa todisti siitä, että emme olleet ujoa ja syrjäänvetäytyvää porukkaa. Toinen toisiltaan otettiin selvää, kuka ja mistä ollaan ja iloittiin löytyneistä yhteisistä juurista. Naurunremahdus ilmoitti serkkujen tavanneen toisensa vuosikymmenten jälkeen ja taas tunnistaneen toisensa! Paikalla oli yhden vuoden vanhasta 97 vuotiaaseen asti kaiken ikäisiä ja kokoisia Laitisia ja Rytkösiä!

Toinen yllätys oli juhlan aikana esitettävä ohjelma. Sitä ei oltu suunniteltu. Jokainen halukas sai esittää haluamaansa ohjelmaa. Saimme kuulla yksin laulua ja lausuntaa. Saimme nauraa kippurassa savolaiselle huumorille, ja itämainen tanssikin sopi supisuomalaiseen kesäiseen maisemaan! Yhdessä lauloimme ja kuuntelimme myös hartaana Ilmari Laitisen puhetta.

Kaukaisimmat sukulaiset olivat matkanneet Amerikan molemmilta mantereilta juhlaan, Saksasta ja Ruotsista saapuivat sinne majoittuneet sukujen perilliset ja Helsingistä Kainuuseen asti riitti joka puolelta Suomea osallistujia. Miten laajaksi nuo pienet savolaiset kotiseutukylät ovatkaan kasvaneet!

Sain hyvästellessä vihjeen jo seuraavaan sukujuhlaan: "Kämppäemännän käsikirjan" jonkin reseptin mukaan tulisi laittaa seuraavaan juhlaan yksi tukkilaisten päivällinen ruuaksemme! Melkoiset odotukset! Mutta - jännityksellä odotan uutta tapaamistamme ja iloitsen porukan yhteydenpidosta. Sillä moni "sukulaisväsynyt" havahtui huomaamaan, miten mukavia ihmisiä ne sukulaiset sittenkin ovat!

Aili Greis os. Rytkönen (äidin ja isänäidin puolelta Laitinen)